maandag 16 februari 2009

Artikel #22

Ik heb o.a. het artikel van Oriënt Expres gelezen waarin hij samenvat wat er in de artikelen staat van 3 Engelse teksten over web 2.0. en de toekomst van bibliotheken.
Makkelijk zo'n samenvatting in het Nederlands, bespaart je veel tijd en het leest wat makkelijker dan het Engels.


Wat er uit springt zijn voor mij een paar stellingen:
  • de bibliotheek moet minder collectioneren maar de toegangspoort worden tot alles: digitale collecties, (ook) boeken, podcasts, blogs etc.
  • in de onderwijsomgeving: studenten niet alleen leren zoeken in het woud van informatie, maar vooral barrières wegnemen, handige knoppen installeren, gebruiksvriendelijkheid staat voorop
  • de mensen opzoeken en ontmoeten in hun ‘dagelijks (web)leven’
  • de bibliotheek is van de gebruikers, de bibliotheek is altijd bereikbaar, de bibliothecaris slecht barrières, de bibliotheek is transparant.

Hier kan ik me zeker in vinden, behalve dat minder collectioneren, vraag me af of dat moet want hoe groter het aanbod hoe meer gebruikers lijkt mij.

1 opmerking:

23 Dingen zei

Lees dit artikeltje uit de Volkskrant ook eens. Hoop dat je erbij kunt, want ik heb een VK account.
Ik denk dat je hier ook de bibliotheek mooi in kunt situeren.